ads

Tuesday 13 December 2011

praktikal terindah.




2.02 petang.
Dr. Wafa' masuk kelas, awalnya masuk kali ni. tak sempat saya nak berguling-guling selepas 2 jam tepu dengan kuliah pharmaco Dr. Walid sekejap tadi.
daripada baris meja ketujuh di belakang nun, saya beralih ke meja depan sekali. dengan niat suci, akan memberikan sepenuh konsentrasi untuk praktikal petang ni. acececece
padahal, kuliah Dr. Walid tadi sangat penuh sebab tu dapat seat belakang. sekarang, untuk praktikal ni, pelajar sudah tinggal separuh, seat pun banyak tak terisi.
"biasa praktikal pharmaco sekejap je kot. boleh la balik awal hari ni!" saya memujuk hati dengan bersungguh-sungguh.


3.19 petang.
malam tadi tak cukup tidur, perut kenyang makan shawarma ayam dekat The Hut tengah hari tadi, suasana petang ni pulak suram dan sedikit sejuk, kelas gelap-gelap, tajuk pharmacodinamic hari ni agak membosankan, sistem pengajaran dan pembelajaran menggunakan slides 100 peratus, seharusnya tidur dalam kelas adalah satu-satunya pilihan terbaik untuk anda.
tapi niat dibatalkan apabila ternampak 2 orang jejaka kacak di belakang saya sedang fokus memandang ke slides dengan dahi berkerut serius. pehhh. ini tak boleh jadi. malu kalau mereka perasan saya tidur. perhatian kembali terarah kepada Dr. yang tak berhenti-henti bercakap.
saya pun bangun, "Dr. can you give us a break for..err..maybe 5 minutes?" kata saya tegas. tapi dalam hati je lah. hahah


3.50 petang.
fuuhh. lagi 10 minit. sabar, sabar.
memang langsung tak faham apa yang ajar kat depan, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. satu haram tak melekat kat kepala. cepatlaa habis. saturated sangat dah ni.
mata saya bersinar-sinar bila Dr. nak click butang pangkah kat slides tu. ini sudah bagus!
tapi, harapan berderai apabila Dr. cakap "ok,lets continue to our next session. Depression."
satu kelas bising, memang kena sangat tajuk session hari ni. DEPRESSION. har har har
lalu, kami pun belajar, belajar dan belajar lagi sampai sawan.


4.10 petang.
akhirnya! habis jgk slide ni! banyak gila. seisi kelas sedang sibuk kemas buku segala. dan tiba-tiba.
"no no, please wait, i have my last 2 words for you. emmm.. for our experiment today, spinal cord stimulants."
wutttt? wuttt? salah dengar ke? mustahil sebab saya duduk baris paling depan.
aaaaaaaaaaaaaaaaaa.
terpaksa bukak buku semula. bukan 2 words, tapi 2 million words. keh keh keh.


4.25 petang
"do you have any question?"
"nooooooooooooo." bergema kelas tu. pantas dan padat.
lepas dapatkan tanda tangan Dr. untuk buku praktikal, kami pun marathon pulang ke rumah.
asar belum settle, maghrib tinggal lagi 30 minit.
kelas tadi di tingkat 5, berjalan kaki dari universiti sejauh 1.5 kilometer, panjat tangga ke rumah di tingkat 6.


letih la. kalau hari-hari macam ni.



tapi,
saya mula sayang kehidupan kalut-riuh-takcukupmasa macam ni.
saya tak ada banyak masa untuk merewang-rewang tak ada hujung pangkal.
saya tak ada banyak waktu untuk fikir apa jasa orang lain pada saya, cukup hanya mempersoalkan apa jasa saya pada mereka.
saya tak ada banyak ruang untuk bermain-main dengan amanah dan tanggungjawab.
saya sudah terlalu sibuk.





berdoalah agar kita tidak terlalu disibukkan dengan dunia sehingga kita terlupa dan tiada masa untuk Dia di atas sana.
learn to pray, not because you need something, but because you ought to thank Him about everything.
just say your pray. tak susah kan?
(:








*shawarma : kebab

0 comments: